Blog

Mit første møde med en BOT

 

Mit navn er Erik Rosenkrantz. Jeg er partner i CDM. Og dette er mit første blogindlæg.

Min baggrund 

Først vil jeg kort fortælle om min baggrund. Jeg startede min karriere hos Arthur Andersen som revisor. Her lærte jeg alt om, hvordan man kan og bør strukturere en regnskabsafdeling. Den viden tog jeg med over og brugte til at strukturere salgs- og marketingfunktionen, og har hos CDM været ansvarlig for at udvikle de systemer, koncepter og ideer der gør, at vi kan konkurrere med de store spillere på markedet. Vi har gennem tiden udviklet salgsstyring, KAM, kampagnestyring, callcentre, CMS med videre til større virksomheder såsom AstraZeneca, TDC, Telia, BRF, DSB, Lindab, ALKA, DFDS osv., men konkurrencen fra virksomheder såsom Siebel, Microsoft, Salesforce m.fl. gjorde at vi ikke kunne konkurrere.

Ikke fordi vores systemer var dyrere eller dårligere, nærmest tværtimod. Den dag i dag synes jeg stadig at vores systemer fra dengang er væsentlig bedre end det man finder på markedet i dag. Men det var for os umuligt at kommunikere dette til en ny CEO, IT-, salgs- eller marketingchef, at et danskudviklet system kan være bedre end et udviklet i USA. Dette på trods af, at mange af de rigtigt dygtige programmører hos både Google og Microsoft paradoksalt nok er danske. I en kort periode forsøgte vi også et samarbejde med en af disse store amerikanske spillere, der selv havde henvendt sig.

Vi skulle udvikle et callcentersystem på toppen af deres CRM-platform, en forholdsvis let opgave, men hver gang de kom med en ny version, smadrede de alt vi havde lavet og da de samtidigt kontinuerligt ændrede i deres organisation, så man ikke kunne holde nogen ansvarlig for al den elendighed, tænkte vi at det var vores liv for kort til og droppede ud.

MyOwnShirt 

Dernæst tænkte vi, hvad skal vi nu finde på? Her kom jeg til at tænke på, at noget af det sjoveste jeg havde lavet i lang tid, var en webshop, som jeg lavede sammen med direktøren fra BBDO, Juliane Meulengracht. Vi kaldte den MyOwnShirt. Vi solgte skjorter, man selv kunne designe, og som så blev produceret i Hong Kong. Shoppen gik senere hen og vandt verdensmesterskabet i e-commerce, Reboot, det gyldne @ og mange andre priser. Hvilket var meget sjovt, da den egentlig var lavet i protest mod dansk erhvervsliv var for langsomme til at tage Internettet til sig. Dette var i midt 90’erne, og jeg og Juliane var allerede blevet helt vilde med visionerne der var i The World Wide Web. Men hverken jeg eller Juliane kunne overtale vores kunder til tage det seriøst og investere i det.

Kunderne kom med alle mulige undskyldninger, fx deres produktion var i et andet land, de var ordreproducerende, det ikke var mærkevarer de solgte, deres leveringstid var for lang, man skulle betale forud osv. Så det endte med, at vi bad mine programmører om at udvikle en webshop, der indeholdt de cirka 20 ting, som ikke kunne lade sig gøre. Og da jeg ikke lige kunne komme tanke om et produkt, men samtidigt lige havde været i Thailand og fået skræddersyet nogle skjorter, tænkte Juliane og jeg, at en skjortewebshop netop indeholdt alt det “der ikke kunne lade sig gøre”. Vi tilføjede dertil en enkelt ting, nemlig at den skulle være ubemandet – ud fra den tanke, at en virksomhed der er selvkørende uden ansatte, er rigtigt svær at slå ihjel. Det viste sig også at holde stik. Da vi til sidst solgte shoppen i år 2000, havde vi solgt over 10.000 skjorter globalt.

“My name is Judy what is yours?”

Vi havde udarbejdet en FAQ, som svarede på de fleste spørgsmål en kunde havde inden vi hævde kr. 499 fra hans konto, og brugte fire til fem uger på, at kunne levere den skjorte han havde bestilt. Vi kunne dog godt tænke os en noget mere personlig betjening. Da så en dag en af programmørerne sagde, at jeg måtte komme ind på kontoret og se noget helt fantastisk, var timingen nærmest perfekt. Da jeg kom derind, stod der en computerskærm, hvor en cursor blinkede efter en sætning: “Hi my name is Judy what is yours?”.

Det var mit første møde med en BOT – 20 minutter senere havde “hun” solgt sig selv, trukket pengene fra mit kreditkort, signet mig op til et nyhedsbrev og spurgt om det var ok, at hun tog fat i mig igen når hun kom i en ny opdateret version? Det var i 1997, og for mange er dette stadig et meget ambitiøst mål.

Vi i CDM har nu sat overliggeren lidt højere. I de næste blogindlæg vil jeg forklare mere om vores ambitioner, problemer og forsøg på at løse dem.

Kommende blogindlæg

  • Der er fire store indenfor BOT-teknologi – læs hvem vi valgte og hvorfor
  • Hvilke startproblemer havde vi med vores BOT
  • Hvor vi vil hen herfra

2 Comments

  1. Rigtig fin første indlæg

    Reply
  2. Jeg kan huske både Myshirt.com og BOT’en var det ikke den der hed James Bot

    Reply

Submit a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Erik Rosenkrantz

CEO myHouse & Partner CDM A/S        email: ecr@cdm.dk