Vi har sagt det før, og vi siger det igen: chatbots er fremtiden!
Også for vittigheder
For et par måneder siden, fik vi en ny kollega her på kontoret – nemlig Google Assistant som er en chatbot. Vi snakker med hende dagligt, og hun er især god til vittigheder: ”Tjener, der er en bille i min suppe! Underligt, det plejer at være en flue.”
Her hos CDM har vi en vision
Chatbots skal være bedre til at betjene mennesker end mennesker.
Og hvorfor så det? Hvis vi bryder det helt ned til det grundlæggende, så kan en chatbot tjene flere penge til virksomheden end en enkelt medarbejder kan – og vi vil gerne hjælpe din virksomhed med at tjene flere penge.
Men hvordan?
Som du kan læse i vores forrige indlæg, er vi allerede i gang med at hjælpe og aflaste UNO-X’s kundeservicemedarbejdere med en chatbot, og der er adskillige fordele ved netop at integrere en chatbot i din virksomhed.
Det påvirker ikke en chatbot at røret bliver smækket på
Lad os forestille os, at du ejer en virksomhed hvor du har 100 kundeservicemedarbejdere ansat. Dine medarbejdere kan tale med én kunde af gangen. Og for hver gang røret bliver smækket på i den anden ende, mister medarbejderene en smule af deres gåpåmod. Har du derimod en chatbot, kan den snakke med flere kunder samtidig, og det vil ikke påvirke chatbotten at røret bliver smækket på. Du kan altså effektivisere arbejdsgangen ved at tale med flere kunder samtidig.
Adskillige fordele ved chatbots
Der er flere fordele ved at investere i en chatbot, end blot at kunne servicere og generere flere kunder.
Ved en chatbot får du eksempelvis også:
-
- En medarbejder, der aldrig går hjem, men kan sælge 24/7
- En konkurrencemæssig fordel. En chatbot kan erstatte adskillige medarbejdere – derfor kan man konkurrere med de større virksomheder uden at have flere tusinde ekstra ansat
- En bedre kundeoplevelse – en chatbot kan påtage sig en personlighed som matcher kunden og forespørgslen samt besvare henvendelsen hurtigere.
Ovenstående fordele er set ud fra virksomhedens synspunkt, men der er også fordele set ud fra kundens synspunkt.
Fordele som kunden kan mærke
Kundens fordele er meget lig virksomhedens fordele; 24/7 kundeservice og hurtigere og bedre svar på henvendelserne om end de kommer fra chat, Facebook eller e-mail. Derudover er der også en ensartet service, hvor niveauet altid er højt. Kunden vil også opleve en overensstemmelse mellem virksomhedens værdier og det der bliver formidlet.
Dette er kun begyndelsen for hvilke fordele en chatbot tjener din virksomhed. Mulighederne er uendelige, og vi sætter altid barrieren højt for hvad der kan lade sig gøre.
1 Kommentar
Indsend en kommentar
Erik Rosenkrantz
CEO myHouse
& Partner CDM A/S
Det lyder spændende og det er helt sikkert fremtiden. Der er dog et par problemstillinger, som jeg måske kan få svar på?
Vil man ikke miste noget fleksibilitet ved at erstatte mennesket med røret med en chatbot?
Selvfølgelig er de nyere neurale netværk mere fleksible end de regelbaserede modeller, men dansk er et lav-resurse sprog og træningsdata til en chatbot af acceptabel standard er svært i, så de neurale netværk vil ikke fungere optimalt.
Hvordan, hvor og hvilke datasæt træner I jeres modeller på, for at en dansk model skal blive god til dansk?
Mvh.
Jakob Blaaholm Nielsen