Presserum

Er staten for uambitiøs omkring standarden på den danske boligmasse?

Her kunne forebyggelse have gjort en forskel?

Hvis tilstandsrapporter er vores bedste våben til opdatering af danske boliger, så bør de sættes ind generelt og ikke kun i forbindelse med et salg, mener CEO i myhouse.dk Erik Rosenkrantz.

Danskerne bruger tid og penge på at pleje deres tænder, og det gør, at vi er en nation med de sundeste tænder i verden.

Hvis staten forlangte eller anbefalede et regelmæssigt tjek, kunne Danmark stå med den sundeste boligmasse. Det vil give en lang række fordele for boligejeren, sælgeren og køberen. Der er masser af eksempler på, folk køber et hus med en tilstandsrapport, og tror at alt er i den bedste orden – men overraskes af, at der er store mangler i boligen, som der slet ikke er penge til i deres boligøkonomi.

Ole Sondrup, adm. direktør i Energihuset er enig: Når vi udarbejder tilstandsrapporter i forbindelse med salg af bolig finder vi ofte masser af fejl og mangler, som boligejeren skal have lavet førend huset kan sælges – alternativt skal prisen nedsættes drastisk.

Det kunne forhindres, mener Erik Rosenkrantz, hvis boligejeren budgetterede med stadig vedligeholdelse af deres hus og samtidig kunne bestille håndværkere i god tid, og dermed også til bedre priser end ved hastesager.

Realkreditinstitutionerne, der typisk giver 30-årige lån i boligen, bør også være interesseret i at tilstanden af boligen er god henover hele lånets periode. Måske vil man en dag forudsætte, der er penge til vedligeholdelse i budgettet før man yder et lån – slutter Erik Rosenkrantz.

Erik Rosenkrantz, CEO for myhouse.dk og partner i CDM A/S.
Mobil 20 20 70 78. Email ecr@cdm.dk