Vi tror på, at det i dag handler mere og mere om evnen til at omstille sig og dermed også evnen til at levere hurtigere. Se fx Microsoft. De er gået fra, at der kom et nyt Office med skiftende års mellemrum, til i dag hvor de arbejder med at levere mange små opdateringer.

For at kunne det, kræver det nytænkning i både arkitektur og teknologi. Det er på mange måder blevet nemmere, fordi udviklingen går på at få mere og mere i skyen. Derfor tænker vi på, hvordan vi kan udnytte det til hele tiden at kunne blive bedre og hurtigere til kunne omstille os.

I gamle dage hed det, for vores vedkommende, objektorienteret programmering, hvilket gjorde at vi stort set altid kunne udvikle ny funktionalitet og datamodeller i et stabilt miljø langt hurtigere end vores konkurrenter.

Svaret for os i dag er microservices kombineret med, at vi i langt større grad, bruger allerede eksisterende teknologi til at løse problemerne. Det betyder, at vi hele tiden tænker omstilling til ny teknologi ind i den overordnede arkitektur. Det giver mulighed for at bruge ny teknologi hurtigere og samtidig også være meget fleksibel ift. hvem vi kan integrere med.

I CDM får vi adskilt de mange forskellige funktionaliteter, så det er en checkliste af features, som vi enkeltvis kan levere. Når vi så laver en løsning til kunden, er det et tilvalg hvilken funktionalitet man får med. Som eksempler kan nævnes: Landingpagegenerator, dashboards og I/F til en lang række datakilder såsom produktdatabaser og eksterne datakilder som OIS, Miljøportalen, lokalaviser osv.

Man kan godt sige, at microservices er datakilder og de lidt smartere services er simple databehandlere. Opgaven er så at skabe en brugeroplevelse ved at lave platformen der giver overblikket.  Et eksempel på netop dette, viser vi i vores økosystem og testplatform myhouse.dk

Det har gjort, at vi kan tilføre nye partnere til vores økosystemer særdeles hurtigt. For dem vi tilknytter vores økosystem, er det nogle gange kun en bid af økosystemet, de er interesseret i – men de kan stå alene eller indgå i særdeles komplekse løsninger, uden at skulle tænke nærmere over, hvordan det hænger sammen. Hvis man fx sælger pumper, kan vi med det samme vise, hvilke boliger der har, eller vil få, problemer med stigende grundvand. Og så kombinere det med en landingpage og vores kampagnesystem for samme dag at gå i gang med at generere leads.

Vil du vide mere om CDMs arbejde med microservices, kontakt Erik Rosenkrantz på ecr@cdm.dk